Bananpandekager – Sundt, nærende, lækkert!

af Clara
Bananpandekager

En portion hjemmelavede pandekager en søndag morgen, en regnvejrsdag eller blot en helt normal hverdag, er bare super lækkert.

Bananpandekager, pandekager med banan, bananpandekager med havregryn, bananpandekager uden æg, bananpandekager uden mel, sunde eller “syndige” – kun fantasien sætter grænser for, hvordan man sammensætte en opskrift på bananpandekager. I denne opskrift vil vi dog fokusere på denne sunde af slagsen.

Så leder du efter et sundere alternativ til de traditionelle pandekager, er bananpandekager et rigtig godt bud. De er fyldt med næring, vitaminer, fibre m.m. og har en langt bedre mæthedsværdi end pandekager, som du kender dem.

Toppings til dine bananpandekager

Det kan godt være selve pandekagerne er nemme at lave, men de gastronomiske muligheder kender ingen grænser, når det kommer til toppings. Der findes uanede muligheder, når vi snakker toppings og pynt til dine lækre, varme bananpandekager.

Hvis dine bananpandekager skal forblive sunde, kan du ikke bare smøre et ordenligt lag Nutella udover. Hvis du ønsker at holde dem i den sunde boldgade, kan du pynte dine bananpandekager med:

  1. Nødder – Det lækre, knasende element er nærmest et must til dine frisklavede pandekager med banan. Og kombineret med nedestående går det hele simpelthen bare op i en højere enhed.
  2. Yoghurt – Skyr, græsk, yoghurt eller ymer kan med fordel tilføjes, hvis du ønsker at tilføre lidt mere fylde og gøre det til et decideret morgenmadsmåltid.
  3. Frisk frugt – Morgen + frisk frugt. Det er og bliver en eminent kombination – også når vi snakker toppings til bananpandekager. Det kan være bananer, jordbær, hindbær, blåbær eller hvilke bær du end har til rådighed og foretrækker.
  4. Honning – …Er selvfølgelig ikke en helsespise, men kan være lækkert udover et par frisklavede – ellers sunde – bananpandekager. Honning er ikke det værste, og et klart bedre alternativ end sukker. Har du en sød tand, kan du sagtens tilføje en smule sammen med resten af dine toppings.

Du får herunder vores bedste opskrift på velsmagende bananpandekager.

Bananpandekager

Bananpandekager

En portion hjemmelavede pandekager en søndag morgen, en regnvejrsdag eller blot en helt normal hverdag, er… Morgenmad Bananpandekager – Sundt, nærende, lækkert! European Print
Serveringer: 2 Forberedelsestid: Tilberedningstid:
Nutrition facts: 200 kalorier 20 grams fedt
Bedømmelse: 5.0/5
( 12 stemmer )

Ingredienser

  • 2 modne bananer
  • 3 æg
  • 1 dl finvalsede havregryn
  • 1 dl hvedemel (kan sagtens erstattes med både mandelmel, fuldkornshvedemel, grahamsmel, nøddemel etc.)
  • Evt. en halv tsk. kardemomme, vanillepulver eller kanel
  • En knivspids salt

Sådan gør du

  1. Mos dine bananer og pisk æg, mel, havregryn, krydderier og salt sammen i en skål.
  2. Varm panden til medium til høj varme med en klat smør.
  3. Kom små klatter af din pandekagedej på panden med en ske, så de får en flot, rund, ensartet form.
  4. Vend dem, når de har fået farve på den ene side. De skal ikke have særlig lang tid på hver side - et par minutter burde kunne gøre det.
  5. Server varme med dine favorittoppings og nyd dem med god samvittighed!

Bananpandekager uden æg

Det er ikke alle, der spiser æg. Er du veganer, kan du sagtens lave nogle lækre veganske bananpandekager, uden at gå på kompromis med smagsoplevelsen. I stedet for æg kan du blot tilføje 1 dl mælk – det er underordnet, om det er ris-, mandel- eller soyamælk.

Bananpandekager uden mel

Lider du af glutenintolerance, kan pandekagerne også sagtens laves uden mel. Du erstatter blot den ene dl mel med ekstra havregryn.

Andre læste også

Vi bruger cookies til statistisk analyse, forbedring af brugervenlighed samt til at skræddersy indhold baseret på dine interesser. Accepter Læs mere